Aynı Zamanda Yayımcı Olan 7 Yazar (ve Onların Düzenlediği Kitaplar)

BİR SÜRÜ ŞAPKA VAR

Bir keresinde bir İngilizce öğretmeni bana “Yazar mısın yoksa bir editör mü?” diye sordu. Bu sıra dışı bir soru değil, görünüşe göre her ne kadar gün içerisinde birbirleriyle bu konu üzerinde çatışsalar da yazarların birçoğu (ve okuyucu) buna karşı geldi. Lakin kuşkusuz ki bazı büyülü insanlar bunların hepsini yapabilir: inanılmaz kitaplar yazar ve ayrıca bunları düzenleyebilirler. Bu konuda ipi göğüsleyen en önemli örnek etkileyici listeleriyle Toni Morrison, ayrıca dönemin en büyük romancısı olmasaydı bu konu tartışmaya açık olabilirdi. Ancak hala bir editörün etkisi çok büyük olabilir ve her zaman bunu için takdir edilmezler. Aşağıda, Morrison’un yayımladığı bazı kitapların yanı sıra aynı zamanda büyük editörler de olan diğer büyük yazarların kariyerlerine de göz atacağım. Not, kapsamı kitap yayıncılığıyla sınırladım ( The New Yorker’ın ünlü editörü William Maxwell’in yanı sıra ünlü gazeteci Heidi Julavits’in ve The Believer’ın üzerinde durmaya değer birkaç ünlü büyük kitabı) ve her zaman olduğu gibi bu listedeki (Heidi Pitlor, Julie Buntin, John Hall Wheelock, Jonathan Lee, Morgan Parker, vb.) görünenden çok daha fazla yazar-editör bulunmaktadır, bu yüzden yorumlarınızı da ekleyin.

TONI MORRISON

Toni Morrison yayımcılık kariyerine gece çocukları uyuduktan sonra En Mavi Göz kitabının bölümlerini yazdığı Syracuse’daki Random House’un ders kitabı bölümünde başladı. 1968’de New York’a transfer edildi. “The Bluest Eye” 1970 yılında yayımlandı. Hilton Als’e göre:

Birkaç yıl sonra, o zamanların Random House başkanı olan Robert Bernstein, bir kitabevinde “The Bluest Eye” ile karşılaştı. O zamanların Random House yazı işleri müdürü Jason Epstein’e yazarın akademik bölümde çalışan kadınla aynı kişi olup olmadığını sordu. Morrison ticaret yayıncılığına girmek istiyordu ve Random House’un bir baskısı olan Knopf’un editör yardımcısı Robert Gottlieb’i görmeye gitti. Gottlieb röportajını şöyle hatırlattı: “Seni işe almak için çok beğenmişimdir, çünkü seni işe alabilmek için seni serbestçe bırakmak zorundayım. Ancak kitaplarınızı yayımlamayı çok isterim.” dedi. Kendisi editör oldu ve Morrison, Random House’da ticaret editörü olarak Epstein bünyesinde bir iş buldu.

“Toni siyah bir editör değil, siyah editör oldu.” Als bir arkadaşına Morrison’un dediğini tekrarlıyordu. Siyahi yazarların eserlerini ve 1970’lerde edebiyatın biçimlenmesinde büyük bir eli var. Morrison’un Random House’da yayımladığı ilk kitap Boris Bittker’in Tazminat Davası’ydı. Toni Morrison Ansiklopedisine göre ayrıca şunları düzenledi:

Toni Cade Bambara, Gorilla, My Love (1972); The Seabirds Are Still Alive (1977); The Salt Eaters (1979); Those Bones Are Not My Child (1999)
Wesley Brown, Tragic Magic (1978)
Chinweizu, West and the Rest of Us: White Predators, Black Slaves and the African Elite (1975)
Lucille Clifton, Generations: A Memoir (1976)
Bill Cosby, Bill Cosby’s Personal Guide to Tennis Power (1975)
Angela Y. Davis, Women, Race and Class (1981)
Henry Dumas, Play, Ebony, Play Ivory (1974); Jonoah and the Green Stone (1976); Rope of Wind and Other Stories (1979)
Leon Forrest, There is a Tree More Ancient Than Eden (1973); The Bloodworth Orphans (1977); Two Wings to Veil My Face (1983)
Middleton A. Harris et al., The Black Book (1974)
James Haskins, The Cotton Club (1977)
George Jackson, Blood in My Eye (1972)
Gayl Jones, Fish Tales (1984)
June Jordan, Things I Do in the Dark (1977)
Rudy Lombard, Creole Feast [Master Chefs of New Orleans] (1978)
James A. McPherson, Railroad: Trains and Train People in American Culture(1976)
Muhammad Ali, The Greatest (1975)
John McCluskey, Look What They Done to My Song (1974)
Huey P. Newton, To Die for the People (1972)
Barbara Chase Rimbaud, From Memphis and Peking (1974)
Quincy Troupe, Giant Talk: An Anthology of Third World Writings (1975)
Ivan van Sertimer, They Came Before Columbus (1976)

MAX PORTER

Kim aynı zamanda beğeni toplayan bir romancı ve sevilen bir editör olamayacağını söylüyor? 2012’de Granta&Portobello Book’a katılan ve 2015’te harika romanı Grief Is the Thing With Feathers yayımlanan Max Porter’a göre hepsi bu kadar da değil:

O, bir editörün rolünün; kısmi düzeltmen, kısmi terapist, kısmi grup içi galip ve artan bir şekilde, yazılı kelimeyi piyasalaştırmak için var olduğunu söylüyor. Ben Marcus, Sarah Moss, Caroline Lucas ve Rebecca Solnit’in eserlerine ek olarak; Porter, 2013’te The Booker ödülünü kazanan Eleanor Catton’ın The Luminaries, Patrick deWitt’in Undermajordamo Minor ve Han Kang’ın The Vegetarian, Human Acts ve çıkacak olan The White Book üzerinde çalıştı. Tamamen her şey olan Han Kang’ı bilirsin.

DAVID EBERSHOFF

Son zamanlara kadar, Ebershoff – diğerlerinin arasında The Danish Girl ve The 19th Wife’ın yazarı – ödül kazananlar konusunda uzmanlaşmış göründüğü Random House’da başkan yardımcısı ve genel yayın yönetmeniydi. Onun web sitesine, 2013’te, Ebershoff kurgu dalında Pulitzer ödülünü düzenleyen (Adam Johnson’ın The Orphan Master’s Son) ve aynı yılda tarih dalında  Pulitzer ödülünü ilk kazanan kişiydi. (Fredrik Logevali’nin Embers of War) 2015’te kurguda, National Book ödülünün kazanını (Adam Johnson’ın Fortune Smiles) ve biyografi türünde Pulitzer ödülünün kazananını (David I. Kertzer’s The Pope and Mussolini) düzenledi.

Ebershoff’un düzenlediği veya yayınladığı diğer kitaplar şunlardır:

Andrew J. Bacevich, America’s War for the Greater Middle East
Stefan Merrill Block, The Story of Forgetting, The Storm at the Door
Charles Bock, Beautiful Children, Alice & Oliver
Truman Capote, The Complete Stories of Truman Capote, Summer Crossing, Portraits and Observations, The Early Stories of Truman Capote
Teju Cole, Open City, Every Day is For the Thief, Known and Strange Things
Billy Collins, Aimless Love, Ballistics, Horoscopes for the Dead
Jennifer DuBois, A Partial History of Lost Causes, Cartwheel
Shirin Ebadi, Until We Are Free, Iran Awakening
Jill Alexander Essbaum, Hausfrau
David Gilbert, & Sons
Naoki Higashida, The Reason I Jump
Shirley Jackson, Let Me Tell You
Jane Jacobs, Dark Age Ahead, The Nature of Economies
Diane Keaton, Then Again, Let’s Just Say It Wasn’t Pretty
Thomas Kunkel, Man in Profile
Bernard Lewis, The Crisis of Islam
Norman Mailer, The Castle in the Forest, Why Are We at War?, The Selected Letters of Norman Mailer, On God, Mind of an Outlaw, Modest Gifts
Norris Church Mailer, A Ticket to the Circus, Cheap Diamonds
Imbolo Mbue, Behold the Dreamers
David Mitchell, Black Swan Green, Cloud Atlas, The Thousand Autumns of Jacob deZoet, The Bone Clocks, Slade House
Azadeh Moaveni, Honeymoon in Tehran
Sonia Nazario, Enrique’s Journey
Sara Nović, Girl at War
Amy Ellis Nutt, Becoming Nicole
Joyce Carol Oates, A Garden of Earthly Delights, Them
Katha Pollitt, The Mind-Body Problem, Learning to Drive
Austin Reed, The Life and the Adventures of a Haunted Convict
W. G. Sebald, A Place in the Country, Across the Land and the Water, Campo Santo
Gary Shteyngart, Super Sad True Love Story, Little Failure
Sebastian Smee, The Art of Rivalry
Jean Stein, West of Eden
Ronald C. White, Jr., American Ulysses, A. Lincoln, The Eloquent President

MARGARET ATWOOD

1970’de Kanadalı yayınevi Anansi’ye katıldı. Ancak hayatım boyunca orada hangi kitapları düzenlediğini ortaya çıkaramadım. (Anansi 50. yıl web sitesi Atwood’un Michael Ondaatje’nin The Collected Works of Billy The Kid kitabını düzenlediğini fakat Ondaatje’nin kendisinin de Dennis Lee’yi andığını söylüyor.) Fakat hala sizin için eğlenceli bir gerçeğim var. Anansi’ye göre 1972’de basını kurtaran kişi Atwood idi:

Anansi’nin maliyesini çevreleyen durumu bilerek – Dave ve Dennis’in okullara daha fazla Kanada edebiyatı getirme arzusuyla birlikte – Margaret Atwood, Kanada edebiyatı hakkındaki notlarını bir kitap haline getirerek yardım etmeye karar verdi. Survival: A Thematic Guide to Canadian Literature o zamanlarda Kanada edebiyatı hakkında yazılmış en şaşırtıcı eser olarak adlandırıldı, o zamandan beri okunmaya, öğretilmeye ve Kanadalıların kendilerine bakma biçimi olmaya devam ediyor.

Survival sayesinde, Anansi hayatta kaldı. Sonraki 17 yılda, Anne Wall ve Jim Polk’un büyük enerjisi ve girişimiyle işleyen kuruluş, Michael Ondaatje’nin Coming Through Slaughter (1976), Roch Carrier tarafından The Hockey Sweater ve Other Stories (1979) ve Helen Weinzweig tarafından Basic Block with Pearls (1980) gibi başlıklar yayınlayarak devam etti.

DAVID LEVITHAN

Çok satan bir YA yazarı olmasına ek olarak, bir yayımcı ve Scholastic’te yayın yönetmenidir. Aynı zamanda Suzanne Collins, Maggie Stiefvater, Ann M. Martin, Garth Nix, Patrick Carman, Natalie Standiford, Alice Hoffman, Gordon Korman, M. T. Anderson, Blake Nelson, Cecil Castellucci ve daha nice mükemmel yazarın kitaplarını düzenlediği PUSH basımın kurucu editörlerindendir. İlginç gerçek #2: Levithan yayımcılık işine 19 yaşında kitapları akıcılık açısından inceleyen bir stajyer olarak, Babysitters Club serisi üzerine çalışırken başladı. The Atlantic’e verdiği röportajda söylediği gibi: “İlk kural, her şeyin o kelimeye bağlı olmasıdır”. “Metroda sadece kitap okuyan değil, fosforlu kalemle kimin Fransızca konuştuğunu, kimin yeşil gözlerini olduğunu işaretleyen kişiydim.” gibi. “Daha sonra o defter de yayımlandı”.

Jill Bialosky

Jill Bialosky’nin elinden her iş geliyor: şair, roman yazarı, deneme yazarı ve VP ve W.W Norton’da genel yayın yönetmeni. Sahip olduğu roller hakkında bu sitede yazmışlığı bile var: “Editör ve gizli bir yazar mıyım yoksa yazarlığı önde olan bir editör müyüm? İtiraf ediyorum ki ikisiyim. Biri, diğeri olmadan var olamaz. Esrarengiz bir şekilde birbirlerini tamamlıyorlar. Editörlük ve yazarlık, aynı paranın iki yüzü”. Editörlüğünü yaptığı kitapların bir kısmı aşağıdaki gibidir:

Molly Antopol, The UnAmericans, The After Party
Kevin Canty, The Underworld
Lan Samantha Chang, Hunger, Inheritance, All is Forgotten, Nothing is Lost
John Dufresne, Louisiana Power and Light, Deep in the Shade of Paradise, The Way That Water Enters Stone, Johnny Too Bad, Requiem, Mass.
Amanda Filipacchi, The Unfortunate Importance of Beauty
Sandra Gilbert, The Culinary Imagination: How (and Why) We Think, Write and Work with Food in the 21st Century
Olivia Laing, Everybody
Karen Latuchie, The Honey Wall
Claire Messud, The Burning Girl
Tova Mirvis, The Ladies Auxiliary
Honor Moore, The Bishop’s Daughter
Neel Mukherjee, The Lives of Others
Samantha Peale, The American Painter Emma Dial
Heidi Pitlor, The Birthdays
Kristin Valdez Quade, Jubilee, Via Dolorosa
Mary Roach, Stiff: The Curious Lives of Human Cadavers, Spook: Science Tackles the Afterlife, Bonk: The Curious Coupling of Science and Sex, Packing for Mars: The Curious Science of Life in the Void, Gulp: Adventures on the Alimentary Canal, Grunt: The Curious Science of Humans at War
Frances Sherwood, The Book of Splendor
Mark Slouka, Labyrinth of the Heart, Dominion
Manil Suri, The City of Devi, The Age of Shiva, The Death of Vishnu
Madeleine Thien, Do Not Say We Have Nothing

Gordon Lish

Dürüst olmak gerekirse, Gordon Lish yazarlığıyla karşılaştırıldığında editörlüğüyle daha çok ünlenmiş biri, özellikle de Raymond Carver’ın çalışması üzerine olan yoğun düzenlemesi ile. Reddetse de kendisi aynı zamanda bir yazar. The Guardian’da David Winters, kendisinin efsanevi öğretisinin yanı sıra romanlarına da dikkat çekmiştir: “Kritik bir şekilde, Carver çalışması Lish’in kurguya yaptığı özgün katkıyı gölgelemiştir. Dear Mr. Capote’taki tehditkâr monologdan Zimzum’daki inanılmaz ironiye, Lish edebi modernizm öncüsü sayılabilecek, avant-gard bir düz yazı varlığına sahip. Yazıları, ABD’nin Samuel Beckett ve Thomas Bernhard’a olan cevabını temsil ediyor.” 1969’da Esquire tarafından kurgu editörü olarak işe alındı ve 1977’de çok sayıda kitap düzenlediği ve yayınladığı yer olan Knopf’ta işe devam etti. Bu kitapların bir kısmı aşağıda listelenmiştir:

Jennifer Allen, Better Get Your Angel On (1989)
Roy Blount Jr., Crackers (1980)
Harold Brodkey, Stories In An Almost Classical Mode (1988)
Hob Broun, Inner Tube (1985), Cardinal Numbers (1988)
Raymond Carver, What We Talk About When We Talk About Love (1981), Cathedral(1983) Ultramarine (1986)
Stanley Crawford, Some Instructions to my Wife… (1978)
Don DeLillo, The Players (1977), Running Dog (1978), The Names (1982), The Day Room (1987)
Brian Evenson, Altmann’s Tongue (1994)
Barry Hannah, Airships (1978), Ray (1980), The Tennis Handsome (1983), Captain Maximus (1985)
Amy Hempel, Reasons to Live (1985), At the Gates of the Animal Kingdom (1990)
Michael Hickins, The Actual Adventures of Michael Missing (1991)
Tony Hiss, Experience of Place (1992)
Noy Holland, The Spectacle of the Body (1994)
Paulette Jiles, Cousins (1991)
Walter Kirn, My Hard Bargain (1990)
Sheila Kohler, The Perfect Place (1989), Miracles in America (1990)
David Leavitt, Family Dancing (1984), The Lost Language of Cranes (1986)
Nancy Lemann, Lives of the Saints (1985)
Gary Lutz, Stories in the Worst Way (1996)
Thomas Lynch, Skating With Heather Grace (1987)
Ben Marcus, The Age of Wire and String (1995)
Sam Michel, Under the Light (1991)
Greg Mulcahy, Out of Work (1993)
Yannick Murphy, Stories in Another Language (1987)
Cynthia Ozick, Bloodshed and Three Novellas (1976), Leviathan (1982), Art & Ardor (1983), The Cannibal Galaxy (1983), The Messiah of Stockholm (1987), Metaphor & Memory (1989), The Shawl (1989), Fame & Folly (1996), The Puttermesser Papers (1997)
Bette Pesetsky, Stories Up To A Point (1981)
Ann Pyne, In the Form of a Person (1992)
Dawn Raffel, In the Year of Long Division (1994)
Victoria Redel, Where The Road Bottoms Out (1995)
Mark Richard, The Ice at the Bottom of the World (1989)
Mary Robison, Days (1979)
Christine Schutt, Nightwork (1996)
Jason Schwartz, A German Picturesque (1998)
Mona Simpson, Lost Father (1992)
Ken Sparling, Dad Says He Saw You At The Mall (1996)
Lily Tuck, Interviewing Matisse (1991)
Diane Williams, The Stupefaction (1996)
Joy Williams, Breaking and Entering (1988)
Rudy Wilson, The Red Truck (1987)

Yazar: Emily Temple

Çevirmen: Dilara Güzel, Atilla Yardaş

Kaynak: http://lithub.com/7-writers-who-were-also-editors-and-the-books-they-edited/

Bunları da beğenebilirsin Çevirmenin diğer yazıları