Kötü Olmak: Yıkıcı Kadınları Konu Alan 10 Roman

Toplumun Beklentilerine Karşı Çıkmaya Dair Bir Okuma Listesi

Polisiye romanım Sunset City‘de, porno yıldızı Danielle Reeves öldürülüyor ve ölümünün ardından en yakın arkadaşı kalbi kırık Charlotte serseme dönüyor. Charlotte, Danielle ve kitaptaki diğer kişiler fevri ve kendine zarar veren yalnız insanlar. Kendilerini birçok açıdan risk altında tutuyorlar: Çok içiyor, uyuşturucu kullanıyor, tanımadıkları insanlarla sevişiyor ve kişisel güvenliklerini gözetmeksizin hareket ediyorlar. Hepsi sıkıntılarla karşılaşıyor, fakat ellerinden gelenin en iyisini yapıyorlar.

Sunset City ve sonraki kitaplardaki kadınlar, toplumda yer edinebilmek için mücadele ediyor. Ana akım değerlerle alakaları yok. Kendilerine söylendiği şekilde yaşamakta da pek iyi değiller. Birçoğu etraflarındaki insanlardan daha zeki, daha yetenekli ya da daha derin duygular yaşıyor. Kızların ve kadınların bedenlerinin ve davranışlarının çok fazla incelendiği ve kontrol altında tutulduğu bir dünyada kendine zarar vermek, başkaldırı, öz savunma veya kendini ifade etme açısından anlamlı bir hareket olabilir.

Mary Gaitskill, Bad Behavior

Bu hikayelerdeki kadın karakterler, fahişelik, sadomazoşizm, bağımlılık ve sorgulanası aşk ilişkileri ile mücadele ediyor. Bir kadın evli sevgilisi ile buluşmak üzere bir sokak köşesinde beklerken “vücudunu mümkün olan en az itici duruma ayarlamaya” çalışıyor. Bir başkası, kariyer hedefleri hakkında soru sorulduğunda “Okulum bittiğinde Dunkin Donuts’ta çalışmak istiyorum. Şişmanlamak ya da eroin bağımlısı olmak istiyorum. Ben bir bela olmak istiyorum” diyerek şaka yapıyor.  Gaitskill’in mizahı, hassasiyeti ve derinliği, bu hikayelerdeki insanları tamamen canlı ve büyüleyici kılıyor.

Jean Rhys, Günaydın Geceyarısı

Sasha Jensen yoksulluk, alkolizm ve yaşlanmayla mücadele ediyor. Başarısız bir intihar girişiminden sonra, Sasha alkol probleminden kurtulmak için Paris’e gidiyor. Saçlarını boyuyor ve yeni bir başlangıç yapmayı deniyor. Sasha, varlığını acı hatıralar, paranoya ve utançla kuşatıldığı üzücü barlarda ve ucuz otel odalarında sürdürüyor. Bu kitap kasvetli ve rahatsız edici, ancak hüzünlü Sasha’nın asıl doğası sevimli ve eğlenceli. Yeni bir saç renginin gücüne olan çocuksu inancı ve içkinin etkileri son derece dokunaklı.

Mary Miller, Always Happy Hour

Ocak 2017’de çıkan Miller’ın ikinci öykü koleksiyonu, kötü erkek arkadaşların verdiği çöküntüye, içki problemine, kilo saplantısına ve nasıl yaşayacağı konusunda kaygılı karakterlere yer veriyor. Kasvetli oldukları kadar komik de olan bu baş kahramanlar, onları kötü gösterecek olduğunda bile bir şeyler istemekte kendilerine ket vurmuyorlar. “Uphill” de anlatıcı, “Diğer kadınlar güzel ve hoşgörülü olmak için ellerinden gelen her şeyi yapabilir, ancak ben mümkün olduğunca sevimsiz olmaya çalışırım” diyor. “İstediği kadar çirkin olabilmesi için ona izin verecek” mükemmel adamı arıyor.

Sara Gran, Claire DeWitt and the City of the Dead

Dahi dedektif Claire DeWitt, gizemli ve efsanevi Jacques Silette’in çırağı. Uyuşturucuları, mistisizmi ve Çin tıbbını seviyor. Kendisini tehlikeye atmakta bir sakınca görmüyor ki bu, geçimini sağlaması için yararlı bir özellik. Duygusal olarak içine kapanık çünkü her şeyi çok derinden hissediyor: “Hepimiz için, tüm bu berbat dünya için kötü hissediyorum. Aptal kalplerimiz için de.”

Gillian Flynn, Keskin Şeyler

Flynn’in ilk romanında özden veya başka şekilde gelen zarar; kontrolü, aşkı, hayatta kalmayı ve ilgi ihtiyacını ifade etmek için kullanılır. Muhabir Camille Preaker bir kesici; kelimeleri kendi derisine kazıyan bir yazar. Kız kardeşi Marian’ın ölümünden sonra yıllarca acı çeken Camille, yeni bir başlangıç yapmak için doğduğu yerden Chicago’ya yola çıkıyor. Fakat bir dizi cinayet onu evine dönmeye ve onu ürpertici annesinin ve üvey kız kardeşi Amma’nın sırlarını çözmeye zorlar. Her bir sayfa öyle tehlikeli hissettiriyor ki.

Kelly Braffett, Save Yourself

Gotik genç Layla Elshere, bir katilin oğlunu baştan çıkarır ve küçük kız kardeşini yaşça büyük çocukların olduğu tehlikeli bir gruba dâhil eder; ancak bu, kendisini nasıl tehlikelere attığıyla karşılaştırıldığında hiçbir şey değil. Layla savunmasızlığını onu zalim zorbalardan, mantıksız yobaz ailesinden ve onları silmek isteyen sosyal dünyadan koruyan bir kalkan olarak kullanıyor. Roman hızlı, fırtınalı ve öngörülemeden ilerliyor. Her karakter dolu dolu, sempatik bir şekilde çizilmiş.

Claire Kilroy, Tenderwire

Klasik kemancı Eva Tyne, ilk görkemli solo sahnesinin sonrasında yere yığılıyor. Hastaneden çıktığında hala şaşkın olan Eva, bir Stradivarius olan kemanının büyük olasılıkla çalındığını öğreniyor. Kemanını geri almaya kararlı olan kahramanımız gizemli bir adamla tutkulu bir ilişkiye başlıyor. Şüpheli, saplantılı, paranoyaklık ve kıskançlıkla kıvranan Eva’nın sesi ilgi uyandırıcı, hikaye ise öngörülemez.

Susanna Moore, In The Cut

New York’ta yalnız yaşayan ve cinayet araştıran bir dedektifle dikkatsizce temas kuran 35 yaşındaki İngiliz öğretmeni Frannie hakkında edebi bir gerilim. Frannie’nin sesi mesafeli ve ironik; aşırı kırılganlığının bir maskesi. Frannie tehlikeyi erotikleştirir, sınırları test eder ve burada seks sahneleri muhteşem ve açık seçiktir.

Michelle Stacey, The Fasting Girl: a True Victorian Medical Mystery

The Fasting Girl, on yıldan fazladır yemek yemeden yaşamış olduğu söylenen, Viktorya döneminin uluslararası çapta ünlü histerik ve mistik dolandırıcısı olan New Yorklu kız Mollie Fancher’ın hayatını ayrıntılarıyla anlatıyor. Stacey 19. yüzyıl Amerika’sında sosyal psikoloji üzerine iyi araştırılmış ve güzel yazılmış genel bir bakış sunuyor, genç kızların ve kadınların modern anoreksi bulgusundan önce kendileri için nasıl alan açtıklarını inceliyor.

Sylvia Plath, Sırça Fanus

Sıkı bir sosyal düzene uyum sağlama baskısı nedeniyle ayrıştırılmış, hevesi kırılmış ve isteklerine ulaşamamış parlak bir genç olan Esther Greenwood intihar eğilimi gösteriyor. Kendi imgelerini tanıma veya etrafındaki dünyayla bütün hissetme konusunda zor zamanlar geçiriyor. “Çok durgun ve boş hissediyordum, bir tornadonun gözünün hissettiği gibi, çevresinde aptalca dönen gürültünün ortasındayken.” diyor. Esther’in kırılgan ve alaycı sesi, toplumun kadınların cinselliğiyle ilgili absürd beklentilerinin küçümseyiciliği gibi kendi naifliğinde.

 

Yazar: Melissa Ginsburg

Çevirmen: Seda Bayralı

Kaynak: https://lithub.com/being-bad-10-books-featuring-subversive-women/

Bunları da beğenebilirsin Çevirmenin diğer yazıları